איך גוגל מרוויחה את המיליארדים שלה?

חברת גוגל הוקמה בשנת 1998 על ידי לארי פייג׳ וסרגיי ברין בתור מנוע חיפוש שמטרתו "לארגן את כלל המידע העולמי ולהופכו לנגיש ויעיל לכלל העולם". 

מאז הקמתה גוגל לא הפסיקה להתרחב לתחומים רבים, גם באמצעות פיתוחים עצמאיים וגם באמצעות רכישת עשרות חברות כמו waze לדוגמא. בין העיסוקים הידועים של גוגל כמו מנוע החיפוש ואתר יוטיוב, ניתן למצוא גם עבודה על פיתוחים טכנולוגיים מעניינים כמו מכוניות אוטונומיות או רחפנים שנועדו לשפר את החיים על פני כדור הארץ.

מכונית street view של גוגל. מצלמת את כל הרחובות בעולם עם מצלמת 360 מעלות.

בשנת 2018, כ-20 שנה לאחר הקמתה, הכנסות החברה כבר עמדו על כ-135 מיליארד דולר וכיום היא החברה הרביעית בעולם בגודלה לפי שווי שוק של כ-800 מיליארד דולר (אחרי מיקרוסופט, אמזון ואפל).

אנחנו משתמשים בכל יום בשירותים של גוגל – חיפוש, תיבת הדואר האלקטרוני ג׳ימייל, יומן, דפדפן כרום, יוטיוב, לצרכי עבודה או הנאה. הדבר שאנחנו לא חושבים עליו, הוא – איך זה לא עולה לנו כסף?

״אם אתה לא משלם על זה, אתה המוצר״

התשובה הפשוטה היא שהמודל העסקי של גוגל מבוסס בעיקר על פרסום, כך שצד המשתמשים נהנה משירותים ותכנים באיכות גבוהה ללא עלות. העלות האמיתית של המשתמשים היא המידע שלהם, שנצבר ומעובד על ידי גוגל. בצד השני, יש את המפרסמים, שמוכנים לשלם על המידע הזה ולפרסם ברשת של גוגל.

המפרסמים קונים שטחי פרסום ובוחרים לאיזה קהל הם רוצים לפנות – לפי גיל, מין, תחומי עניין וכו׳, התפקיד של גוגל הוא להתאים את הפרסומות הנכונות לאנשים שיתעניינו בהם על פי בקשת המפרסם.

היכולת הזאת שווה הרבה כסף מפני שבצורה כזאת המפרסם לא מבזבז כסף מיותר על הצגת הפרסומת לאנשים לא רלוונטיים (כמו שקורה בפרסום בטלוויזיה לדוגמא).

המנגנון הזה הוא רשת הפרסום של גוגל, שאחראי על כ-90% אחוז מההכנסות וכדי להבין באמת איך גוגל מרוויחה כסף תצטרכו לדעת ממה מורכבת רשת הפרסום:

חיפוש

עם כ-70,000 חיפושים בכל שנייה, מנוע החיפוש של גוגל הוא הנפוץ ביותר בעולם. בכל חיפוש, יחד עם התוצאות ה״אורגניות״ (תוצאות שהמנוע מדרג כרלוונטיות ביותר), יש גם תוצאות חיפוש ממומנות – אם אנחנו נחפש לדוגמא ״מחשב נייד״ יופיעו בראש הרשימה תוצאות של חברות שרוצות למכור מחשבים ניידים וכל חברה כזאת תשלם כסף על כל קליק שהמשתמש ילחץ. כמה כסף? תלוי בכמות התחרות על הנושא המחופש, המחיר לקליק נקבע בסוג של מכירה פומבית ויכול לנוע בין אגורות בודדות למאות שקלים – ככל שיהיו יותר מפרסמים שמוכנים לשלם יותר כסף על כל קליק, המחיר יעלה וגוגל כמובן תרוויח יותר.

חיפוש בגוגל.

אתרים ברחבי הרשת

בנוסף למנוע החיפוש, גוגל מאפשרת לבעלי אתרים עצמאיים לשלב פרסומות אצלם באתר ולהרוויח כסף. יש אתרים שלמים שכל ההכנסה שלהם מבוססת על שיתוף הפעולה הזה עם גוגל, שנקרא AdSense.

בדומה לחיפוש, גם כאן גוגל מקבלת תשלום על כל קליק של גולש ומשלמת לבעל האתר שמציג את הפרסומות חלק מהשלל.  

יוטיוב

רוצים לשמוע שיר ביוטיוב? קודם תראו פרסומת!

יוטיוב נרכשה על ידי גוגל בשנת 2006 בעבור 1.65 מיליארד דולר וכיום תופסת את המקום השני ברשימת האתרים הנצפים ביותר בעולם (שאלתם מי מקום ראשון? אתר החיפוש של גוגל כמובן).

לפני כל סרטון, מאחוריו מלפניו ומצדדיו יש פרסומות שמאפשרות לשירות להמשיך להיות חינמי. גם כאן כמו באתרים בבעלות פרטית מתקיימת תעשיה של ״עסקי יוטיוב״, ערוצים ומשפיענים שנהנים מנתח מכובד מרווחי הפרסום העצומים. 

כמה כסף מרוויחים מיוטיוב?

לצורך הדוגמא ניקח את אחד היוטיוברים הגדולים בעולם, PewDiePie, שמתחזק ערוץ עם כ- 98 מיליון עוקבים נכון להיום ועשרות מיליוני צפיות על כל סרטון. ההערכות אומרות שהוא מרוויח כ-1 מיליון דולר בחודש. זו דוגמא קיצונית, אבל גם ערוץ יחסית קטן עם כמה אלפי עוקבים בלבד יכול להתחלק עם גוגל ברווחים נאים.

יוטיוב. מסתבר שאפשר לקבל תמלוגים מ YouTube.

סקרנו כאן את 3 מקורות ההכנסה העיקריים אבל רשת הפרסום מורכבת גם מפרסומות באימייל, אפליקציות, מפות וכמעט כל שירות של גוגל. יחד עם איסוף הנתונים עלינו המשתמשים חשוב לציין שגוגל דואגת לפרטיות המשתמשים ולא משתפת מידע ספציפי עם מפרסמים. זה מאפשר לנו המשתמשים להנות משירותים ותכנים שונים בחינם וללא הגבלה כך שהעסקה הזאת משתלמת.

השארת תגובה