איך האיש העשיר בעולם הפך חנות ספרים לענקית מסחר טכנולוגית?

מהפכת האינטרנט הייתה בשיאה בשנות האלפיים. לכ-50% מהאוכלוסיה כבר הייתה גישה לרשת והשימושים נעשו מגוונים ונפוצים יותר –

ג׳ף בזוס נולד בשנת 1964 – בדיוק הטיימינג הנכון כדי להצליח להיות אחד ממובילי מהפכת האינטרנט . כשהקים את אמזון ב-1994, כבר הספיק לסיים תואר ראשון בהנדסת חשמל ומדעי המחשב, לצבור ניסיון בחברות השקעות וסטרטאפים ואף להגיע לדרגת סגן נשיא בגיל 28 באחת החברות שעבד בהן.

ב1994, בזוס קרא שהאינטרנט צמח ב 2300% בשנה אחת בלבד, מהירות מטורפת ביחס לכל תעשייה אחרת. הוא ידע לזהות את ההזדמנות והחליט לפתוח חנות אונליין. הפער שהוא זיהה היה בחנויות הספרים שעד אז היו פיזיות בלבד אבל לא יכלו להחזיק מלאי של הכותרים הקיימים כל הזמן. לכן, אמזון התחילה כחנות ספרים ואפשר היה להציע מגוון עצום של ספרים ולהגדיל אותו עם ספרים חדשים בלי הצורך לוותר על ספרים ישנים.

מלבד הספרים, במהלך השנים הבאות נוספו עוד סוגי מוצרים. דיסקים, סרטים, בגדים ומוצרי אלקטרוניקה היו רק חלק מהרשימה. אמזון לא רק הייתה חנות הספרים האינטרנטית הראשונה, אלא גם אחד הקניונים האינטרנטיים הראשונים שבו היה ניתן למצוא כמעט הכל.

בשנים הראשונות אמזון הפסידה כסף כי המטרה של בזוס הייתה לצמוח כמה שיותר מהר ולהתרחב לתחומים רבים ככל האפשר. את הכסף שהיא הכניסה היא השקיעה בחברות ונכסים שונים. כך מייצרים תזרים מזומנים גדול יותר ויציב יותר. היום החברה היא אוסף של עסקים שונים ומגוונים, לא רק מכירת מוצרים. בכתבה הזאת אנחנו נסקור את העיקריים והמעניינים שבהם.

בתמונה: כשנתיים לאחר הקמת אמזון, ג׳ף בזוס מעניק באופן אישי את המשלוח המיליון ללקוח ביפן.

אז בואו נראה: ממה אמזון עושה כסף?

איקומרס – מסחר אלקטרוני

אמזון היא הקניון הגדול בעולם. אין עוד חנות אונליין שמוכרת כל כך הרבה מוצרים פיזיים וגם דואגת לשלוח אותם. מגוון המוצרים מורכב ממותגים פרטיים שאמזון בעצמה מייצרת, ומוצרים של מוכרים ״צד שלישי״ (מותגים או מוכרים פרטיים). בשנת 2018 המכירות באמזון תפסו נתח של כ- 50% מכלל מכירות האונליין בארה״ב

מותגים פרטיים

לאמזון מוצרים ממותגים פרטיים משלה, החל מאופנה וריהוט ועד לאלקטרוניקה ומזון. המוצרים מתחרים בתוך חנות הענק ראש בראש עם מוצרים מאת מוכרים צד שלישי, תחרות שרבים יחשיבו לא הוגנת שכן אמזון עשויה להשתמש בנתונים שיש לה על מוצרים רבים בשוק מתוקף היותה ״קניון״ לטובת מחקר ופיתוח עסקי של מוצרים משלה.

מוכרים צד שלישי

כל מותג אחר, או אדם פרטי יכול להשתמש באמזון כפלטפורמת מכירה. מוכרים באמזון מתחרים על התנועה הקבועה באתר, לקוחות חמים עם כרטיסי אשראי שלופים. ככל שעמוד המוצר, המיתוג ובעיקר הביקורות יהיו טובים יותר כך הסיכוי למכור יותר גדל. המוכר יכול לשלוח את המוצר בעצמו או להשתמש במחסני אמזון על מנת לאחסן ולשלח את החבילות באופן אוטומטי – פתרון מצוין לעסקים קטנים שלא מעוניינים או שאין להם את היכולת לשלוח חבילות עד בית הלקוח במהירות וביעילות של אמזון.

שרשרת האספקה

אמזון פיתחה במהלך השנים שרשרת לוגיסטית שכיום מאפשרת לה לשלוח מוצרים בתוך יום אחד בלבד מרגע ההזמנה. המהירות הזאת מבטלת את היתרון הכמעט יחיד שיש לחנויות פיזיות – קבלת המוצר על המקום.
השרשרת הזאת כוללת מחסנים חכמים, נמלי תעופה, מטוסי תובלה, מטוסים קטנים יותר ואחר כך משאיות קטנות או רכבים פרטיים שמביאים את החבילה ללקוח עד הבית. בישראל אנחנו מקבלים חבילות לדואר או למקום איסוף אחר וצריכים ללכת להביא אותן, בארה״ב הסטנדרט הוא פשוט להשאיר את החבילה ליד דלת הבית.

שרשרת האספקה הזאת משמשת גם מוכרים ומותגים פרטיים. כל אחד יכול לשלוח את המוצרים שלו למחסני אמזון ולתת להם לדאוג לכל השאר. ברגע שמתבצעת הזמנה באתר, המוכר לא מתעסק עם המשלוח – אמזון מטפלת בכל התהליך החל מהאריזה ועד המשלוח לפתח הבית.

אמזון משלוחים

אמזון פריים

Amazon Prime הוא מנוי בתשלום חודשי (כ-13 דולר) שנותן שירותי פרימיום כמו משלוח מהיר וגישה לשירותים נוספים בחינם כמו:

  • Prime Video – סטרימינג של סרטים וסדרות המתחרה בנטפליקס
    Amazon Music – ספריית שירים לשמיעה חופשית, מתחרה בספוטיפיי ואפל מיוזיק
    Audible – ספרים מוקלטים להאזנה

המטרה של אמזון פריים היא להגדיל את ערך הלקוח, כלומר – לגרום לאותו לקוח לקנות שוב ושוב באמזון. נראה שהשיטה עובדת כי על פי הנתונים לקוח אמזון פריים מוציא בשנה כ-1400 דולר בממוצע באמזון. לצורך ההשוואה, לקוח רגיל קונה בשנה בסך 600 דולר.

חבילה מאמזון פריים

ממה אמזון באמת עושה כסף?

למרות מה שנהוג לחשוב, המסחר האלקטרוני הוא לא מקור הרווח העיקרי של אמזון. עלות משלוח גבוהה, החלפות, החזרות וביטולים גורמים לשולי הרווח להיות צרים יותר ויותר. הרווחים הגדולים באמת מגיעים מ – Amazaon Web Services – AWS – שירות מחשוב הענן של אמזון.

השירות בעצם מאפשר לחברות, יחידים ואפילו לגופים ממשלתיים להשכיר שרתים ומחשבים מרוחקים יציבים בעלות נמוכה יותר מאשר אם היו רוכשים ומטפלים בהם בעצמם.
אם אתם משתמשים בנטפליקס, ספוטיפיי או Airbnb אתם משתמשים גם ב AWS של אמזון. לדוגמא, קובץ הוידיאו של ״בית הנייר״ מאוחסן על השרתים של אמזון, וכשאתם מבקשים לצפות בסדרה הקובץ נטען משם – לנטפליקס אין שרתים משל עצמה.
השתלום מתבצע לפי נפח התעבורה והמקום שהחברה השוכרת צורכת.

הענן הוא מנוע הצמיחה העיקרי של החברה. בשנת 2018 רק ההכנסה משירותי הענן האלה עמדה על 25.7 מיליארד דולר(!). לצורך ההשוואה, זה יותר מהכנסה של מקדונלדס כולה (21 מיליארד דולר).

מה הופך את אמזון לכל כך מצליחה?

בראיון משנת 1999, בזמן שמניות חברות האינטרנט זינקו בזוס מדבר על מה שלדעתו הוא הגורם המרכזי להצלחה לטווח ארוך של החברה – שירות לקוחות מעולה. הוא טוען שיש הלימה בין שביעות רצון הלקוחות לבין שביעות רצון המשקיעים. בפשטות – ככל שהלקוחות יותר מרוצים, החברה תרוויח יותר כסף ויותר משקיעים יקנו את המניה. אכן הגישה הזאת השתלמה. בזכות אמינות, מחירים נמוכים ומשלוח מהיר אמזון שרדה את התפוצצות בועת הדוט.קום והמשיכה לצמוח בעקביות במשך השנים.

השארת תגובה