למה אנשים ממלאים טפסי לוטו למרות שההסתברות לזכות כמעט אפסית?

על פי אתר מפעל הפיס , ההסתברות לזכות בלוטו במקום הראשון הינה 1:16,273,488. זכיה זו כוללת מילוי טבלה בודדת בלבד, ניחוש 6 מספרים + מספר חזק.

מי מאיתנו לא מכיר את התחושה- אנחנו שומעים בחדשות על מישהו שזכה בפרס הראשון בלוטו בסכום אסטרונומי ומיד עולה בנו החשק להשתתף במשחק בשביל הסיכוי הקטן שנזכה. קל מאוד לדמיין את עצמנו מחלקים את כספי הזכייה למשפחה וחברים, קונים בתים להשקעה ומטוס פרטי שייקח אותנו מסביב לעולם הרחק הרחק מכאן.

בואו ניקח תרחיש מעט שונה. הסיכוי להפגע מברק גדול משמעותית מהסיכוי לזכות בלוטו. (בערך 1:500,000). אז למה אף אחד מאיתנו לא מפחד מפגיעת ברק בעת סופה? אך המון אנשים ממלאים לוטו (חלקם באופן עקבי שבוע אחר שבוע) ומצפים בכיליון עיניים לזכיה הגדולה?

אין לנו תשובה מוחלטת לעניין אך נוכל להציע כמה פתרונות :

  • זה כיף לדמיין חיים טובים יותר ומאושרים יותר. נשים בצד את הויכוח על האם זכיה בסכום אסטרונומי של כסף תעשה אותנו מאושרים יותר, אך ההנחה היא שהדבר ישפר משמעותית את חיינו. לדמיין פגיעת ברק ואת ההשלכות שהיא תביא איתה- זה כבר הרבה פחות כיף. וכבני אדם, אנחנו נוטים לעשות מה שמסב לנו אושר, שמחה או במילים אחרות- מה שעושה לנו כיף.
  • מחירי הלוטו זולים יחסית לפרס המוצע – תמורת מספר שקלים בודדים תוכלו למלא טופס שיכול לזכות בעשרות מיליוני שקלים בהגרלות מסויימות. לרוב האנשים אין בעיה לשלם את מספר השקלים הללו ולהנות מהסיכוי הקטנטן שיזכו בפרס הגדול.
  • אנשים לא רוצים לעבוד קשה כדי להרוויח כסף – ומה קל יותר מאשר למלא טופס קצר ולקוות לטוב?
  • בני אדם הם יצורים אופטימיים במהותם – כן נכון, לא כולנו כאלה, אך רובנו מאמינים שהעתיד שלנו צופן בעיקר דברים טובים. מי יודע, אולי חלק מהדברים האלה הם זכיה בלוטו.

לסיכום, בני אדם הם יצורים לא רציונאליים. ומי יודע, אולי אם היינו רציונאליים היה פחות כיף בעולם הזה. (ואף אחד לא היה זוכה בלוטו…)

השארת תגובה